Stipendium 2021

Strömsholms Ridsportförenings Tävlingsstipendium 2021 kunde sökas av SRF-medlem som tävlar på minst medelsvår nivå inom hoppning, dressyr eller fälttävlan. Årets totala stipendiesumma uppgick till 51 000 kronor.

Stipendiets syfte är att premiera goda insatser och utvecklingsbarhet. Målgruppen ungdom bör prioriteras och premieras i möjligaste mån. Stipendiet utdelas för deltagande i speciellt evenemang och tävling, träning eller annat ändamål som styrelsen finner angeläget.

Styrelsen har den 210518, i samråd med Traditionskommittén, enats om vilka som tilldelats årets stipendium och att välja bland många ansökningar från duktiga ryttare med fantastiska resultat och höga ambitioner har varit svårt. Det var väldigt små skillnader som avgjorde.
I år valdes en stipendiat per disciplin, som fick dela lika på den totala stipendiesumman.
Ett stort GRATTIS till er!

Dressyr – Christine ”Mimmi” Lindström
Motivering: Mimmi är en ambitiös ryttare och en fin förebild som efter avslutad SRL finns kvar vid ridskolan på Strömsholm som fortsatt dressyr-stipendiat

Fälttävlan – Sophia Folkesson
Motivering: Sophia tävlar på en hög nivå och har höga mål för deltagande i internationella tävlingar.

Hoppning – Alicia Svensson
Motivering: En ung och talangfull ryttare som ”sticker ut” i ansökan. Uttagen till internationella tävlingar under våren.

Stipendierna delades ut under Strömsholmsdagarna 2021.

SRF har en stark ekonomisk ställning. Vi är därför övertygade om att vi kommer att kunna att dela ut Tävlingsstipendier 2022 också. Stipendiets omfattning och ansökningstiden kommer i så fall att publiceras här på vår hemsida.

/Styrelsen & Traditionskommittén

Återrapporteringar

Alicia Svensson:
”Vill rikta ett stort tack till SRF som tilldelade mig tävlingsstipendiet 2021.

Jag har haft ett fantastiskt år både på ponny och children. I början av året när jag fick beskedet att jag kommit med till utvecklings-truppen i landslaget bestämde jag mig för att jag ville rida ett EM. Året som gick har jag ridit flera nationshoppningar i Samorin, Hagen och Peelbergen både på min D-ponny Carnalecka Quickstep och min children häst Luxor, vi har med övriga i svenska laget ridit ihop ett flertal fina placeringar alla omgångarna.

Jag blev uttagen att rida NM i Finland på min children-häst Luxor, där vi tog guld både med svenska laget och individuellt. Jag blev även uttagen att rida EM i Polen på min D-ponny Carnalecka Quickstep, med fina resultat.

Stipendiet lades på resekostnader till dessa tävlingar. Så tack ännu en gång till SRF som gav mig den här möjligheten tack vare stipendiet!”

Sophia Folkesson:
”Vill börja med att rikta ett stort tack för att jag fick ta emot SRF Tävlingsstipendium 2021!

Tävlingsåret 2021 blev ett annorlunda tävlingsår för min del. Delvis hade vi Covid-19 pandemin som gjorde att flera tävlingar och större arrangemang ställdes in vilket försvårade för alla att kunna tävla efter sin tävlingsplan.

Sent på hösten 2020 red jag Segersjös internationella 3* fälttävlan och hade oturen att min häst slog på sig vid ett hinder. Det resulterade i en hovspricka som tog oss nästan 9 månader att läka helt. Jag har haft fantastiska veterinärer och hovslagare som gjorde allt i deras makt för att få oss tillbaka på banan och när dagen med stor ”D” var kommen – Då ville vi ta igen allt som vi missat!

En del av stipendiet gick till att träna för Helena Persson, Svante Johansson och Magnus Gällerdal för att vässa oss inför tävlingarna. Den andra delen av stipendiet gick till resekostnader och startavgifter för tävlingarna.

Då försäsongen redan var förlorad pga hovsprickan så hade vi hösten på oss att tävla och det fick bli tre stycken mästerskap – Lag SM Strömsholm, NM Hermanstorp och SM hos Gärds.

Trots att år 2021 hade sina tråkigheter med sig, så blev det trots allt ett bra tävlingsår för oss. Höjdpunkten var mitt deltagande i Lag SM där vi Strömsholm tog silver med hästlaget och roligt att ponnylaget tog brons. Historisk!

Återigen vill jag tacka SRF för att jag fick äran att ta emot stipendiet 2021 som gjort det möjligt i min fortsatta satsning inom fälttävlan. Nu är vi peppade och redo inför säsongen 2022.”

Samarbetspartners