Stipendium 2019

Strömsholms Ridsportförenings Tävlingsstipendium 2019 fick sökas av SRF-medlem som tävlat på minst medelsvår nivå inom hoppning, dressyr eller fälttävlan. Den totala stipendiesumman uppgick till 40 000 kronor.

Stipendiets syfte är att premiera goda insatser och utvecklingsbarhet. Målgruppen ungdom bör prioriteras och premieras i möjligaste mån. Stipendiet utdelas för deltagande i speciellt evenemang och tävling, träning eller annat ändamål som styrelsen finner angeläget.

Stipendiet söks av medlemmen genom ansökan ställd till styrelsen senast den sista mars utdelningsåret.

Efter samråd med Traditionskommittén tillkännagav SRF Styrelse 2019 års stipendiater den 22 maj:

·        Mikaela Gustaphson

·        Anna Freskgård

·        Carolina Määttä

Tävlingsstipendierna delades ut under Strömsholmsdagarna, i samband med Nationaldagsfirandet på Slottsbanan den 6 juni 2019.

Återrapporteringar

Mikaela Gustaphson:

”Hej och stort tack för SRFs engagemang år 2019.

Till att börja med var mitt tävlingsår förra året fyllt med både motgång och framgång. Det är både mitt mest oturliga år, om man får säga så, då jag drog på mig två större frakturer men mitt 2019 var också mitt absolut mest framgångsrika år någonsin. Förutom en andraplacering i YR Grand Prix i Österrike, final på Europamästerskapet för YR, andraplacering på YR SM, 7:e placering på SM för seniorer, Vinst i YR klassen i Stockholm har jag även norpat flera placeringar och vinster upp till 150cm!

Stipendiet jag fick av föreningen använde jag till att åka till Schweiziska Genéve för att tävla i U25 klasserna. Det är egentligen svårt att utifrån ett ekonomiskt synsätt motivera en så lång resa för att tävla med en häst men den chansen fick jag i och med stipendiet. Jag fick otroligt mycket erfarenhet att få vara på plats på en så stor tävling och chansen att se och lära av världens allra bästa ryttare i den prestigefyllda Top 10 Finalen och Rolex Grand Slam klassen. Absolut är möjligheten att få rida på dessa tävlingar ovärderligt för mig och jag är väldigt tacksam för den hjälp jag fick av SRF för att möjliggöra detta!

Tack!”

Anna Freskgård:

”Jag vill tacka så mycket för möjligheten jag fått tack vare SRF Tävlingsstipendium 2019.

Mitt stipendium lades på resekostnad och startarvode för att den 10-13/10 åka till Boekelo i Holland för att starta Nations Cup Finalen i fälttävlan tillsammans med hästen Techno.

Det var hästens 3:e start på denna nivå och han gjorde en alldeles fantastisk tävling. Vi var näst bästa svenska ekipage och gjorde ett kval till OS nästa år.

Jag tog mig tillbaka till högsta internationella nivå och har bevisat för Förbundets ledning att Techno är en häst att räkna med i de stora sammanhangen.

Återigen tack så mycket för stipendiet.”

Carolina Määttä:

”Tack igen för SRF Tävlingsstipendium 2019!

Stipendiet kom väl till pass under hösten för resa både till träning och tävling. Eftersom jag bor i Umeå så har jag ganska många mil, vart jag än vill åka.

Jag har kunnat åka på de tävlingar jag har planerat över hela Sverige, bland annat kvalade jag till finalen i Cellbes Rising Star i Jönköping. Det är ca 100 mil enkel väg från oss. Väl nere gick det helt fantastiskt bra, och vi slutade på en andraplats.

Jag har också kunnat åka ner till Strömsholm ett antal gånger under hösten för att få träna för Rob Ehrens och även nu under våren kommer jag att kunna vara med.

Jag klagar inte på att bo i norr för det möjliggör att jag kan arbeta med hästar på heltid. Men resorna är långa och kostsamma. Jag är så glad att SRF har hjälpt mig att fortsätta leva min dröm. Tack!”