Stipendium 2023

Strömsholms Ridsportförenings Tävlingsstipendium 2023 kunde sökas av SRF-medlem som tävlar på minst medelsvår nivå inom hoppning, dressyr eller fälttävlan. Årets totala stipendiesumma uppgick till 60 000 kronor.

Stipendiets syfte är att premiera goda insatser och utvecklingsbarhet. Målgruppen ungdom bör prioriteras och premieras i möjligaste mån. Stipendiet utdelas för deltagande i speciellt evenemang och tävling, träning eller annat ändamål som styrelsen finner angeläget.

Styrelsen har den 230525, i samråd med Traditionskommittén, enats om vilka som tilldelas årets stipendium och att välja bland åtta ansökningar från duktiga ryttare med fantastiska resultat och höga ambitioner är svårt. Det är väldigt små skillnader som avgör. I år valdes en stipendiat för Dressyr och två för Hoppning, som fick dela lika på den totala stipendiesumman.
Ett stort GRATTIS till er!

Dressyr – Eila Käck, se motiveringen
Hoppning – Fredrica von Celsing, se motiveringen
Hoppning – Agnes Engström, se motiveringen

Stipendierna delades ut i samband med Nationaldagsfirandet den 230606 under Strömsholmsdagarna.

SRF har en stark ekonomisk ställning. Vi är därför övertygade om att vi kommer att kunna att dela ut Tävlingsstipendier 2024 också. Stipendiets omfattning och ansökningstiden kommer i så fall att publiceras här på vår hemsida.

/Styrelsen & Traditionskommittén

Återrapporteringar

Agnes Engström:
Hej, här kommer återkoppling från mitt tävlingsår 2023 och hur jag använt mina stipendium pengar.

Det har varit ett mycket roligt år både träningsmässigt och tävlingsmässigt. Jag vill än en gång tacka för det fina stipendiet som jag fick och pengarna gått till följande;

Jag har hopptränat på onsdagar, varannan onsdag för Daniel Svensson i Strömsholm och varannan vecka för Lotta Björe på Mälsäter. Jag har också varje måndag tränat dressyrträning för Josefine Björklund.
Det har blivit många tävlingar under året och höjdpunkten är att jag och Jummie tog oss till finalen på Falsterbo och fick rida på stora internationella banan. Det gick jättebra men inför sista hindret blev Jummie rädd för något på läktaren och tog ett skutt till vänster, jag hade inget annat val än att lägga en volt. Så 4 fel i finalen men jag är ändå jättenöjd med vår insats.

För första gången var vi också iväg på internationell FEI tävling till Baltic i Drammen. Det var mycket annorlunda och kändes väldigt stort. Jag blev nervös vilket gjorde att insatsen från mig inte blev så bra första dagen. Det blev bättre dag 2 och dag 3 fick jag två felfria rundor med både Jummie och Hippan. Vi siktar på att åka på fler internationella tävlingar under 2024 och nu vet vi hur det fungerar på FEI tävlingarna så jag tror att det inte kommer kännas lika nervöst nästa gång.

Nu är det endast en tävling kvar, Jummie ska hoppa 1,25 i Södertälje vecka 49 och Sean ska hoppa en förklass och sedan MsvB i Södertälje vecka 49 sen ska vi ta vintervila för att starta upp träningen inför år 2024 i början av januari.

/Agnes Engström